meliina1a

مطالب پزشکی و سلامتی

meliina1a

مطالب پزشکی و سلامتی

مطالب پزشکی و سلامتی

بایگانی
  • ۰
  • ۰

مضرات مرزنجوش

مرزنجوش ممکن است به اندازه پونه کوهی مشهور نباشد اما دارای طیف گسترده ای از فواید دارویی است که ممکن است شما را شگفت زده کند. مرزنجوش با نامهای توکلیجه، مرزنگوش، حب الفیل ،اذان الفار، ثاموس و ریحان سلیمان نیز نامیده می شود و معروف ترین خاصیت طبی آن آرامبخشی است. این گیاه دارای طبع گرم و خشک است.
نکات مهممرزنجوش گیاهی چند ساله است که از مناطق مدیترانه منشأ می گیرد. این روزها، در باغ های سراسر دنیا کشت می شود.این گیاه معمولا به عنوان جایگزینی برای پونه کوهی در پخت و پز استفاده می شود اما از نظر بافت بهتر است و طعم ملایم تری دارد.با وجود شباهت گیاهی، مرزنجوش اغلب به مرزنجوش شیرین اشاره دارد تا آن را از گیاه کوهی که به عنوان مرزنجوش وحشی شناخته می شود، متمایز کند.با وجود این شباهت ها و سردرگمی ناشی از آن، مرزنجوش دارای کاربردهای دارویی و آشپزی بسیار خاص خود است. در آشپزخانه های جهان محبوبیت زیادی دارد و در آنجا به غذاهای مختلف مثل سوپ، خورش، گوشت و سبزیجات اضافه می شود.جدا از استفاده در آشپزی، از مرزنجوش برای تهیه مکمل های غلیظ یا یک روغن اسانس دارویی محبوب استفاده می شود.روغن مرزنجوش به دلیل داشتن توانایی در آرامش اعصاب، بهبود گردش خون و محافظت از قلب به خوبی شناخته شده است.همچنین به عنوان داروی طبیعی برای سرفه، هضم غذا، افسردگی، میگرن، سردرد و درد عصبی مورد استفاده قرار می گیرد.بعلاوه در محصولات آرایشی مانند صابون ها، لوسیون های بدن، ژل اصلاح و کرم های پوست به عنوان ماده تشکیل دهنده آن بکار می رود.در صورت بروز تهوع، استفراغ و یا اسهال مصرف مرزنجوش باید متوقف شود و از زیاده روی در مصرف آن بدون نظر پزشک متخصص خودداری شود و بیمارا ن مبتلا به ناراحتی های کلیوی از مصرف مرزنجوش نیز خودداری کنند.

ادامه مطلب...

  • ۹۹/۰۸/۱۱
  • meliina1A sha

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی